Veckans kuriosa - Lucia

Svensk Etymologisk Ordbok
Måste jag välja mellan Lucia och Julafton väljer jag Lucia. Jag älskar Lucia! Sångerna, lussandet, symboliken, allt. Och så är min kära mormor född den 13e december. Men Lucia har inte alltid firats på detta datum, innan vi bytte kalender till den gregorianska inföll faktiskt Lucia på årets längsta natt, det som nu är julafton. Midvinter. Motpolen till midsommar. Kanske är det därför jag känner att det är extra viktigt att tända så många ljus man bara kan just denna dag? Om så är fallet är jag inte ensam om den tanken. Midvinterfirandet är en fornsed som fanns långt innan Lucia föddes, och ljus har varit en viktig del av firandet. Själva namnet Lucia kommer från det latinska ordet för ljus, lux.

Lucia är skyddshelgon för det italienska Syrakusa och legenden säger att hon är född någonstans på Sicilien. I Syrakusa firas hon rejält varje år, kyrkan där hennes reliker ska finnas är samlingsplats för kalaset. Och vår egen Lucia som kröns på Skansen varje år är faktiskt en del av firandet.


 

 Läs mer på Skansens hemsida.

Det finns otroligt mycket mytbildning kring Lucia. Bland annat har hon trotts vara mor till Ödesgudinnorna (nornorna) Urd, Skuld och Verdandi, och samtidigt varit Adams fru innan Eva. Visst är det fantastiskt hur vi människor plockar ihop historier som får verkligheten att gå ihop?
I Nordisk Familjebok finns en artikel om Lucia som är väldigt fin.

Hoppas ni tänder några ljus idag, äter något gott, och ägnar en liten tanke åt alla våra förfäder som i hundratals år gjort samma sak på denna dag. Huden knottrar sig lite, visst?

0 kommentarer:

Post a Comment

Don't be shy, I love feedback.
All serious comments will be answered.