Veckans kuriosa - veckodagarna

Bara för skojs skull tänkte jag skriva in lite blandad kuriosa nån gång i veckan. Sånt som fått mig att höja på ögonbrynen och utbrista det hade jag ingen aning om!

Och eftersom det blir nån gång i veckan kanske det passar att börja med lite kuriosa om just veckodagarna? Detta hade jag inte en aning om förrän Hjärtevän berättade det för mig: de engelska veckodagarnas namn har sitt ursprung i våra fornnordiska veckodagar! Är inte det kusiöst så säg.

Måndag är den fornnordiske guden Månes dag.  Monday! (Lite extra kuriosa är att denna dag på latin är uppkallad efter den romerska gudinnan Luna, månens gudinna, och heter dies Lunae.)

Tisdag är Tyrs dag. Tyr är son till Oden. Tuesday!

Onsdag är logiskt, Odens dag. Wednesday! O och W är ju fonetiskt väldigt lika varann. (Här tycker jag till och med man ser det på den engelska stavningen. Jag har alltid undrat var det tysta d:et i Wedn kommer från, och det måste ju vara samma d som i Oden. Oden/Wedn!)

Torsdag är ännu mer logiskt, Tors dag helt enkelt. Thursday! Thor's day.

Fredag är lite klurig. Jag har alltid trott att det är Frejas dag, men tydligen tvistas det om det inte kan ha varit Odens fru Friggs dag. Friday! Vad tror ni, Freja eller Frigg? (Hjärtevän säger Frej...)

Lördag har inget med forntro att göra, utan är helt enkelt lögardagen, alltså tvättdagen. Här har engelskan behållit det romerska namnet på sin veckodag, Saturday kommer från Saturnus.

Söndag är den fornnordiska gudinnan Sols dag. Det hörs bättre om man uttalar hennes namn mer som man gjorde då: Sunne. På engelska är det ju solklart (höhö): Sunday! Måndag och Söndag hör alltså ihop lite, Måne och Sol var syskon i den fornnordiska tron.

Varför just dessa fornnordiska gudar fick ge namn åt veckodagarna vet jag inte. Men jag vet att man här hemma kan ha jämställt de gamla romerska gudarna med sina egna, och gett sina egna gudar romerska ekvivalenter. Tor motsvarade till exempel Jupiter. Så visst kan det ha varit så att man helt enkelt översatte de romerska namnen på dagarna med sina egna gudars motsvarighet? Som i fallet måndag/dies Lunae? Måste undersökas.


0 kommentarer:

Post a Comment

Don't be shy, I love feedback.
All serious comments will be answered.