Veckans kuriosa - jeans och denimtyg

Det känns som att det är dags för lite kuriosa. Idag hade jag denimklänning på mig till barnkalaset och därför får det bli lite kuriosa om just det!

Ordet jeans har osäkert ursprung. Nånstans har jag hört att det egentligen är Jean's, alltså ett personnamn, men jag har inte hittat belägg för det. Jag har också läst att ordet är en amerikansk förvrängning av ordet genuansk, och att det var köpmän från Genua (kallade Jeans i folkmun) som klädde sig i de byxor som blev förebild för den modell som Levi Strauss sydde upp i denimtyg, som blev populära bland guldgrävare, cowboys etc som behövde slitstarka plagg.


Ordet denim vet jag däremot mer om. det är en förkortning av de Nîmes, alltså på franska "från Nimes", staden i Frankrike där detta blå tjocka tyg först började vävas.


Nån som vet något mer om jeans och denimtyg?

0 kommentarer:

Post a Comment

Don't be shy, I love feedback.
All serious comments will be answered.